Współczesny projekt logo nie wziął się znikąd. Wziął się z czasów bardzo dawnych, a jego rozwojowi towarzyszył proces. Zanim powstało logo dla firmy, ludzie po prostu tworzyli znaki. Po co? Odpowiedzmy w tym artykule, po co właściwie ludziom są potrzebne znaki graficzne. I jakie korzyści przyniesie Ci posiadanie dobrego logo.
Znaki archaiczne, ochronne, homeopatyczne
Już samo tworzenie znaków było dla ludzi archaicznych czymś w rodzaju rytuału. Czyli czegoś, co ma za zadanie oswoić rzeczywistość, odczarować jej wrogość, zapanować nad nią. A rzeczywistość dla ludzi w dawnych czasach, tysiące lat temu, była niezrozumiała. Znaki miały uczynić otoczenie bezpieczniejszym. A że przyroda miała status czegoś paranormalnego, znaki miały charakter magiczny. Mogły spełniać funkcję ochronną (czyli apotropeiczną – od magii apotropeicznej) – takie znaki, rytuały, zabiegi magiczne chroniły przed urokami, demonami, złymi duchami. Na przykład wydrapywane przy drzwiach inicjały Matki Boskiej miały za zadanie odpędzić czarownice. Znakom apotropeicznym towarzyszyły również zaklęcia. Z kolei znaki homeopatyczne, zgodnie z założeniem magii homeopatycznej (naśladowczej), działały na zasadzie, że podobne działanie da analogiczny efekt. Do dzisiaj jeszcze są ludzie, którzy wierzą w moc homeopatycznych symboli uzdrawiających.
Rodzaje znaków i projektów logo
Podstawowy podział to znaki mające formę dźwiękową albo graficzną. Mogą być też logogramy wyróżniające firmę na tle innych marek, a także piktogramy, czyli oryginalne myśli wyrażone za pomocą obrazka – na przykład rozpoznawalne na całym świecie znaki przeciwpożarowe.
Poza tym logogramy, czyli loga dla firmy mogą mieć formę…
-
monogramu lub inicjału – opartych na na znakach lub literach. Spotykane są bardzo często w branży prawniczej. Takie logo dla firmy kojarzy się ze szlachetnością, zaufaniem oraz nowoczesnością. Przykładem są marki: Proctor & Gamble, Volkswagen czy Louis Voitton.
-
glifu – całą nazwę zastępuje jedna litera albo inny topograficzny znak. Takie znaki stworzyć jest trudno, aby efekt jest bardzo dobry, zapamiętywalny. Liczy się unikalność i prostota. Przykładem są znaki Facebooka (literka f) i McDonaldsa (literka m).
-
logotypu – po prostu sama nazwa firmy. Zaletą tego projektu ulotki jest natychmiastowa czytelność, a wadą niemożność uzyskania oryginalności przy pospolitej nazwie marki. Przykładem są takie marki jak: Coca-cola, Disney, Microsoft.
-
postaci – jeśli na projekcie ulotki albo projekcie logo widnieje postać. Nie jest prosto stworzyć takie logo, bo owa identyfikacja wymaga przede wszystkim wyczucia, a także dobrego pomysłu. Dobre logo tego typu stworzyła na przykład marka Michelin – sympatycznego ludzika-oponę czy firma Monopoly – charakterystycznego staruszka z melonikiem i laseczką.
-
emblematu – nazwa marki w obudowie graficznej. Emblematy stosują często instytucje kulturowe, marki dobrych alkoholi albo samochodów – na przykład Porshe.
-
znaku abstrakcyjnego lub symbolicznego – jego przekaz polega na sugestii i interpretacji. Na przykład logo dla firmy Nike jako bogini zwycięstwa, symbolizującej szybkość.
-
obrazu graficznego – na przykład jabłko marki Apple. Szybka i skuteczna komunikacja.
Zaufaj profesjonalistom – dobry projekt ulotki inwestycją w przyszłość
Profesjonalne logo to szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji, dotarcie do konkretnej grupy docelowej, zyskanie tożsamości, zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Dlatego warto zaufać i powierzyć zrobienie świetnego logo doświadczonej, dobrej firmie. Bo idealny projekt logo, idealny projekt ulotki to inwestycja w przyszłość.